Skip to main content
Logo of EURAXESS
Polish
Poland
Living in Europe, Working in EuropeAccommodation, Entry conditions/visasPoland

Meldunek czasowy cudzoziemców

Każdy cudzoziemiec, który ma zamiar przebywać w Polsce dłużej niż 30 dni ma obowiązek się zameldować na pobyt czasowy. Wynika to z art. 40 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności. Procedura jest bezpłatna, jednak wydanie zaświadczenia to koszt 17 zł.

Meldunek czasowy obywateli UE, Norwegii, Lichtensteinu, Islandii i Szwajcarii jest ważny przez okres trwania umowy najmu lokalu. Natomiast w przypadku cudzoziemców spoza UE meldunek czasowy jest ważny przez okres legalnego pobytu, czyli do daty ważności wizy lub karty pobytu, a w ruchu bezwizowym przez 90 dni.

Kiedy się zameldować

  • Obywatele krajów UE, Norwegii, Lichtensteinu, Islandii oraz Szwajcarii muszą zameldować się w miejscu pobytu czasowego najpóźniej w 30-tym dniu, licząc od dnia przybycia do tego miejsca.
  • Obywatele pozostałych krajów muszą dokonać meldunku w miejscu pobytu czasowego najpóźniej w 4-tym dniu, licząc od dnia przybycia do tego miejsca.

Gdzie dokonać meldunku

Meldunku należy dokonać w urzędzie gminy/dzielnicy w miejscu zamieszkania. Zmieniając miasto czy dzielnicę zamieszkania należy zameldować się ponownie.

Uwaga: obywatele UE, Szwajcarii, Norwegii, Lichtensteinu i Islandii oraz członkowie ich najbliższej rodziny mogą zameldować się przez Internet.

Jakie dokumenty są wymagane

  • formularz zgłoszeniowy, na którym musi podpisać się właściciel mieszkania, bądź przedstawiciel akademika/hotelu itd.,
  • dokument tożsamości,
  • umowa najmu mieszkania,
  • w przypadku obywateli spoza UE dodatkowo wiza lub karta pobytu,
  • dla członków rodzin - dodatkowo dokument potwierdzający więzi rodzinne (przetłumaczony na j. polski przez tłumacza przysięgłego).

Więcej informacji

PESEL cudzoziemca

Podczas dokonywania meldunku czasowego cudzoziemcowi automatycznie zostaje nadany numer PESEL.

Więcej informacji